پوتین مهار مقتدرانه «واگنر» را در دستور کار قرار داده است

اسب تروای غربی در قلب روسیه

از شب گذشته تحولاتی در روسیه در حال رقم خوردن است که هرچند نمی‌توان نام کودتا بر آن نهاد، اما قطعا فشار جدیدی بر کرملین وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، ماجرا پس از آن آغاز شد که یک ارتش خصوصی به نام واگنر که متحد پوتین بوده‌اند و سالها به دولت او خدمت کرده‌اند، با فرماندهان ارتش دچار زاویه شده و پس از چند هفته نارضایتی و کشمکش، در نهایت سلاح خود را به‌سوی کرملین نشانه گرفتند.

ارتش واگنر که ارتش روسیه را متهم می‌کند در اوکراین آنها را قربانی کرده، در ابتدا اعلام کرد قصد حمله به دولت را ندارد، اما پس از سخنرانی پوتین و حمایت قاطع او از ارتش، حالا واگنر می‌گوید به دنبال رئیس‌جمهوری جدید است!

اما در این تحولات چند نکته را باید در نظر داشت که مهمترین آن، رخنه سرویس‌های امنیتی غرب در میان ارتش واگنر و تحریک آنها علیه پوتین است.

در واقع شکست آمریکا و اروپا در جنگ اوکراین، حالا آنها را به توطئه جنگ داخلی در مسکو ترغیب کرده و چه ابزاری بهتر از یک ارتش غیررسمی و مواجب بگیر که نقش اسب تروا را بازی کرده و با لباس خودی، از پشت به پوتین خنجر بزند؟

گفته می‌شود ترکیب ارتش واگنر، شامل قاتلان و کلاهبرداران و اوباشی است که در جنگ به خدمت گرفته شده‌اند؛ بنابراین برای آنها تفاوتی نمی‌کند که به کدام طرف جنگ شلیک کنند؛ شاید هرکجا منافع بیشتری داشته باشد!

با این حال نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که ارتش واگنر فاقد توان کافی برای مقابله با ارتش روسیه است و بنابراین بدیهی است توفیق چندانی در ایجاد یک جنگ داخلی تمام عیار نخواهد داشت.

اما این بدان معنا نیست که ایجاد جبهه جدید درگیری داخلی در خاک روسیه، نمی‌تواند به ضعف روسها در جنگ اوکراین منتهی شود و این خود برگ برنده غرب برای ایجاد فشار بیشتر بر پوتین جهت پایان درگیری اوکراین خواهد بود.

بدین ترتیب می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که اگر ارتش روسیه بتواند به طور برق آسا ارتش واگنر را وادار به تسلیم کند، مسکو با شدت بیشتر جنگ اوکراین را پیش خواهد برد، اما اگر این تنش به درازا بکشد، یا کرملین با کی‌یف به صلح خواهد رسید یا آنکه ممکن است خشم پوتین، روسها را وادار به استفاده از سلاح هسته‌ای در شرق اروپا کند که تبعات آن غیرقابل باور خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها